Floating

Floating is drijven in een bekken van zout water. Geen uitwendige invloeden zoals geluiden, beelden, geuren, zelfs geen invloed van de zwaartekracht. Water en lucht in de tank zijn op lichaamstemperatuur.

Een sessie duurt één uur en wordt ingezet en afgesloten door enkele minuten rustgevende muziek. Je kiest zelf of je wat licht wenst en of je de tank een beetje wil open laten.

Floaten bevordert totale sereniteit en ontspanning, het verjongt en vitaliseert.

Boek een Floatsessie

Onderaan deze pagina vind je een antwoord op de meestgestelde vragen, en een overzicht van de effecten van floating op uiteenlopende gebieden. Bekijk ook de introductie-video, en de ervaring van Kevin, een klant, met floating:

Wil jij over deze unieke ervaring ook kunnen meespreken?

Boek een Floatsessie

Ben je helemaal overtuigd en wil je een van onze relax-installaties huren of kopen?

Huur of koop onze relax-installaties

Vaakst gestelde vragen

» Hoe lang duurt een float sessie?

Normaliter 1 uur . Op verzoek kan een 2 uur durende sessie geboekt worden tegen een kleine meerprijs.

» Wordt de tank volledig gesloten?

De ideale floatsessie vereist dit om alle prikkels buiten te houden en ook omdat je anders condensatie veroorzaakt en wat koude druppels op je zal krijgen die de sessie ook weer gaan verstoren. Maar een startende floater kan zeker aanvangen met de klep een beetje open te laten. Wij weten toch uit ervaring dat je ze snel zal sluiten.

» Ik heb last van claustrofobie; zal mij dat dan lukken?

Dit is de meest gestelde vraag in ons centrum. Echter tot op heden heeft nog niemand met claustrofobie het niet volgehouden. Meer nog, zelfs die mensen sluiten na een 10 tal minuten de klep uit zichzelf en ervaren het niet claustrofobisch.

» Wat is de definitie van claustrofobie?

Claustrofobie is de angst om te verblijven in een gesloten ruimte in een situatie waarover je geen controle hebt. Bij floaten heb je zelf altijd controle over het licht aan of uit te doen, en over de klep wel of niet te sluiten. Ze is mechanisch dus kan altijd open met een vingerdruk.

» Floaten, doe je dat in badpak of zwembroek?

Bij voorkeur float je naakt. Alles draait om geen prikkels en de minste kleding zorgt ook voor druk of spanning. Echter zij die zich beter voelen met kunnen dat perfect.

» Brengen we zelf handdoeken mee?

Douchegel, handdoek en haardroger zijn aanwezig. Enkel bij goedkope acties wordt er gevraagd om zelf handdoek mee te brengen, maar dat vermelden we dan altijd nog bij de actie.

» Ben je alleen of zijn er nog andere mensen ?

Elke floattank is opgesteld in een aparte kamer die voor 1 uur voor jou alleen is bedoeld. Je kan (maar hoeft niet) ze op slot doen. Elke kamer heeft zijn eigen wasbak en douche!

» Kan ik met mijn partner samen floaten?

Technisch ja, maar wij staan dit niet toe ook weer om dezelfde reden, floaten is een uur zonder enige prikkel; Iemand die naast je ligt, gaat sowieso een storende factor zijn, kleine bewegingen, hoest, kuch, enz.

» Kan ik met mijn kind floaten?

Ja dat kan, hier maken we wel een uitzondering op de vorige regel. Meerdere ouders blijven gewoon in de kamer naast het grote bad.

» Kan ik floaten als ik een wondje heb?

Ja, het zout zal normaal erg pikken op de wonde, maar dat is heel kort. Echter er is in elke kamer vaceline aanwezig. Als je die op de wonde doet, zal je er niets van voelen.

» Kan ik floaten tijdens mijn menstruatie?

Hier gelden perfect dezelfde normen als bij het zwemmen.

Effecten van Floating

» Wat is de vecht- of vluchtreactie?

De vecht- of vluchtreactie is een verdedigingsmechanisme dat bij mens en dier optreedt als er een acuut gevaar dreigt. De reactie begint met een hevige angst en stress. Als gevolg hiervan produceert het lichaam extra stresshormonen; adrenaline en cortisol. Bloeddruk en hartslag schieten de hoogte in. Spieren worden gespannen, haren komen rechtop te staan en vaak beginnen we te zweten. Ook de zintuigen worden scherper (pupillen verwijden, oren gespitst en pijngrens daalt naar erg laag niveau). Hierdoor is het lichaam voorbereid om te vechten of om te vluchten. Een minder voorkomende reactie is verstijven/bevriezen. In confrontatie met een onbekend gevaar kan er instinktief een bevriesgedrag optreden omdat dit in combinatie met natuurlijke camouflage effectiever opgaat in de omgeving. Als het gevecht is gewonnen of de vlucht is veilig gelukt maw het gevaar is geweken, produceert het lichaam endorfines en dopamine om de balans weer te herstellen. Bloeddruk, hartslag, haren ondergaan de tegengestelde reactie.

» Floaten tegen psoreasis

Stress is slechts één van de oorzaken van de ernstige en moeilijk te behandelen huidaandoening psoriasis. Het voornaamste symptoom is een continue onuitstaanbare jeuk. Pilletjes en crèmes helpen maar in sommige gevallen en meestal is de verzachte jeuk maar van korte duur. Een kuur aan de Dode Zee wordt vaak aangeraden, maar is niet voor iedereen haalbaar en zeker niet op frequente basis. Floaten is drijven op een bekken van zoutater; of de Dode Zee dicht bij huis. Het zout is Epsom zout en bevat erg veel calcium en magnesium. Het zout en de mineralen doen het meeste werk maar ook is het floaten op zich één van de sterkste therapieën tegen stress. Dode Zee - of Epsom-zout is erg goed voor de huid omdat zout infecties tegengaat, reumatische pijn verminderd en huidcellen helpt te vernieuwen.

» Invloed van floaten op angst en slaapstoornissen

Het begrip “slaapstoornissen” dekt een ruime lading van situaties; nl. moeilijk kunnen inslapen, oppervlakkig slapen terwijl je je er misschien niet bewust van bent, intervalslapen waarbij je altijd even slaapt en weer een tijd wakker ligt, overdag indommelen (wat dan weer een gevolg is van het vorige en wat het vorige ook weer gaat versterken). Ook angst omvat meer dan één situatie. Denk maar aan hevige angstaanvallen al dan niet getriggerd door een situatie. Maar ook de angst voor een specifieke situatie of voorwerp fobie genoemd. Het zou kort door de bocht zijn om te zeggen dat floaten dit direct aanpakt. Wel is in diverse studies bewezen dat floaten zorgt voor een langdurige vermindering van de productie van adrenaline en cortisol. Dit zijn nu net de chemische stoffen in de hersenen die zorgen voor angst, stress en agressie. Anderzijds zorgt floten voor een verhoogde productie van endorfine en ceratonine, de chemische stoffen die ervoor zorgen dat we een positievere gemoedstoestand beleven en meer kunnen genieten van zaken. Mensen die in een dip zitten of zich niet goed voelen of in hogere maten zelfs te kampen hebben met een burn-out of depressie, vertonen een verlaagd endorfine niveau. Vaak zijn slaapstoornissen en angsten het gevolg van deze emotioneel minder positieve situatie. Zoals al gemeld als je dan weet dat floaten duidelijk die balans van hormonen meer in balans brengt, is dit meteen de verklaring dat floaten een gunstig effect heeft op je slaap en angstbeleving.

» Wat gebeurt er bij floaten?

Als we met iemand in gesprek zijn bv. dan verloopt onze hersenactiviteit volgens beita golven (ongeveer 13 Hz.). Lig je te luieren in je sofa dan zakken die af naar Alfa-niveau en nog lager komen we bij het teita niveau (ongeveer rond de 7 Hz.). Dagelijks is dit bv. bij het inslapen en wakker worden, De laagste grenzen hiervan bekomen we dus meestal in een slaaptoestand. Bij het floaten is aangetoond dat je het teita niveau ook erg snel kan behalen, maar met dat verschil dat je meestal wakker blijft.Dit is meteen al een reden waarom floaten zo een sterk recupererend effect heeft. Daar we wakker zijn en daar we gewoon zijn van prikkels te ontvangen, gaat onze aandacht zich naar binnen keren, waarna er in de hersenen een soort hormonen correctie gebeurt. De productie van chemische stoffen (adrenaline, cortisol en ATCH) verbonden met stress en angst wordt afgeremd en de productie van stoffen (endorfine en ceratonine) die ons een goed gevoel geven krijgt een boost. Ook hierdoor wordt het immuniteitssysteem versterkt. Zoals gemeld leidt elke vorm van zintuiglijke deprivatie (zoals floaten) tot het keren van de aandacht naar het innerlijke, waardoor er een soort hoge gevoeligheid komt naar externe stimuli, ook wel de brain hunger genoemd. Op dat ogenblik zijn we ook in staat om vaste patronen of gedachten stilaan te laten ontdooien (slechte gewoonten, verslavingen). Op zo’n fase kan je een periode laten volgen van stimulerende sterke gedachten of audio berichten bv. ik wil van die sigaretten afblijven, of ik wil morgen nog 2 KM erbij doen, of noem het herconditionering. Door herhaling van deze processen is patroon- of gedachtenverandering vlotter haalbaar.

» Zwangerschap en floating

Een baby is in de buik van haar mama omgeven door vruchtwater. Dat is wat de natuur heeft bedacht. In een floattank kan je bijna spreken van een spiegeleffect. Omgeven in water in de buik van de moeder, terwijl de moeder in het water ligt in de romp van de floattank. Dat is onze aanvulling op de natuur. Daarom is het ook goed voor elke aanstaande moeder en baby om tijdens de zwangerschap enkele floatsessies te nemen. Alleen al de ervaring dat je volledig gedragen wordt, biedt een zalig en weldoend gevoel voor de vaak extra belaste rug, benen en voeten van elke zwangere vrouw. Hoewel er nu nog geen wetenschappelijke basis is, zijn er sterke aanwijzingen dat floaten tijdens de zwangerschap bijdraagt tot een extra emotionele band tussen moeder en kind. Tijdens een floatsessie wordt de aanmaak van endorfine gestimuleerd.En dat is niet onbelangrijk,want dit hormoon staat in voor een goed en blij gevoel. Het extra goede nieuws is dat floating, in tegenstelling tot vele andere activiteiten,absoluut veilig is gedurende de 9 maanden van de zwangerschap. Alles vergeten, aan niets denken, alleen aan jezelf, je baby en het toekomstig gezinnetje.
Enkele vrouwen getuigen:
Sarah (34 weken) “Het was ongelooflijk om gewichtloosheid te ervaren. Ik voelde echt de spanning van me wegglijden, zowel uit mijn lichaam als geest. Het was zelfs de eerste keer in mijn leven dat ik zo een diepe vorm van relaxatie waarnam. Even later ervoer ik een sterke connectie met mijn baby,veel intenser dan ooit! Ik heb gehuild van blijdschap. Het was zalig!”
Hilde (22 weken) “Ik voelde me al een paar weken niet goed in mijn vel. Mijn man deed me een Chillaxcard cadeau. Ik was moe, gestresseerd en had last van rugpijn en opgezwollen voeten. Ook was ik vaak misselijk. Na die eerste float ervaring, voelde ik me echt al erg relaxt.De rugklachten waren opeens weg. In die eerste 22 weken had ik mijn baby nog maar nauwelijks gevoeld. Maar tijdens de float sessies voelde ik elke kleinste beweging nauwelijks gevoeld en kwam het over alsof we met elkaar aan het praten waren. Het was zalig om dit vijf weken na elkaar te mogen ervaren!”
Jessica (29 weken) “Een zwangerschap legt vaak zoveel druk op het lichaam van een moeder. Dat was bij mij niet anders. Zeker met mijn twee andere spruiten in de buurt, was het moeilijk om me echt te ontspannen. Of ik kwam er eenvoudigweg niet aan toe. Ik durf het haast niet te bekennen als moeder, maar Ik genoot niet meer van deze derde zwangerschap en was soms humeurig. Het was mijn arts die me daarom doorverwees naar Chillax!”
Kristl (37 weken) “Dit was mijn achtste floatbeurt tijdens mijn 8 maanden zwangerschap. Het was weerom zalig! Het is net alsof je op een zak van lucht ligt, waar geen enkele druk op je weegt. Dat is dag en nacht verschil met wat je als aanstaande moeder elke dag voelt.”

» Chronische pijnen zoals reuma en fibromyalgie

Veel mensen hebben last van chronische pijnen al dan niet ten gevolge van stress. Twee redenen waarom floaten kan helpen: Enerzijds kan pijn er komen door verkramping ten gevolge van slechte houding of dragen van zware lasten.Tijdens het floaten is er een uur lang geen enkele druk op spieren of gewrichten. Je wordt gedragen door het water. Je komt in een heel natuurlijke houding en je spieren kunnen volledig ontspannen. Even geen letterlijke last op je schouders. Anderzijds zijn er de ernstige chronische pijnaandoeningen zoals : fibromyalgie, reuma, artritis, enz. Het zout in het water is epsom-zout. Dit bevat een zeer hoge concentratie van calcium en magnesium dat je via je huid opneemt. Beide mineralen staan in voor de aanmaak en ondersteuning van onze spier- en gewrichtsproteïnen. Dit leidt na het floaten tot een algemeen lichter gevoel en tot een duidelijke vermindering van die zeurende pijnen. Na het uurtje floaten zal je dit zalig gevoel nog kunnen behouden. Dit kan van enkele uren tot enkele dagen gaan.